Alla hästar hemma!

Sedan i fredags har jag 10 dagars semester med undantag för imorgon då jag jobbar kväll. Det betyder mer tid för hästar och träning, vilket man aldrig säger nej till. Dessutom kom Fenja och Ina in från sommarbetet idag och går nu i lösdriften på gården. Två riktiga tunnor var det vi ledde hem! På tisdag tänkte jag börja lina henne så hon får komma igång innan jag sitter upp. Ska bli så himla roligt att få börja jobba med henne igen! Ser speciellt fram emot torsdagarna för Pontus. Så här såg yrpannorna ut när de kom hem idag...

http://www.facebook.com/video/editvideo.php?v=10150270146256615#!/video/video.php?v=10150270146256615

I fredags tömkörde jag Conair för första gången. Han såg en aning tveksam ut till en början. Han är ju en ganska känslig häst och när yttetömmen rörde sig uppe på ryggen så blev han ganska spänd och ville börja springa. Men han fattade efter en stund och sedan var han riktigt duktig! Krävde inget mer än att han var styrbar, sänkte nacken och tog stöd på yttertömmen. Efter ett tag gick han på lugnt och avspänt med öronen spetsade :)



En pose under avskrittningen

Idag skulle vi egentligen ridit på terrängbanan i Rolsberga men eftersom vi inte fick tag i Staffan så blev det tyvärr inget med det. Jag hoppade lite babyjumps på ridbanan hemma istället och Conair skötte sig fint. Allt är svårare som ska göras ut högergalopp eftersom han är så svag där. Fattningen är svår, det är svårt att vända för ytterhjälperna och han vill gärna byta galopp efter språnget. Galopperade först på volt och hoppade ett litet litet rättuppstående, meningen var att det inte skulle vara större än ett galoppsprång så att vi kunde ligga och bara rulla över några gånger. Det gick bra i vänstervarv direkt och med lite övning även i höger. Sedan hoppade vi kombinationen några gånger och sedan oxer med vattenmatta. Första gången på det sistnämnda hoppade han upp sig rejält! Han är väldigt ärlig även om något är tittigt, bara att lägga skänkeln om så ställer han upp. Till sist satte jag ihop allt till en bana med ganska långa, snälla vägar. Han är så mycket häst så än så länge är han inte riktigt redo för omhoppningssvängar ;) Däremot är han trevlig att träna distanser med. Inte alls så svår att korta som man skulle kunna tro.
Mamma stod för filmandet idag och ja, tyvärr missar hon att filma kombinationen när vi kom riktigt bra in. Andra gången ligger C inte helt rakt i anridningen och då fick han med sig första bommen. Film kommer imorgon när jag bråkat färdigt med mitt Youtube-konto.


Kommentarer
Postat av: Angelica

Fina hestar!

2011-09-04 @ 18:24:30
Postat av: Linnéa

Hej! Såg att du hade kommenterat på Tyras angående att bolla lite hästhantering, har nu själv hemma en unghäst som får dessa rycken typ varannan dag.. Knepig ung dam :) Hade gärna bollat lite med dig, släng iväg ett mail om du har tid! Linnéa

2011-12-18 @ 00:30:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0